Circle of Kano Naonobu, Two Birds, sumi
(monochrome watercolor) on paper. Kano Naonobu Okulu, İki Kuş, kağıt üzerine suluboya. |
Setsudo 雪堂 , Zen master and his apprentice in a spring retreat, 1810, color on silk, hanging scroll. Setsudo (fl. c. 1810), Japanese painter. His real name is Kimura Sei. Alternate name is Fukyu and Go name is Setsudo. Worked in Kyoto.Bibl. Laurance P. Roberts, A Dictionary of Japanese Artists, Weatherhill, Trumbull: 143.The painting bears the artist signature as Setsudo Sei-ki and the date Kanoe Uma Toshi Haru which means Spring 1810.
Full view , Signature&Seal , Middle part , Lower part , Lower part detail |
Cho Gessho or Getsuko, Two flying cranes, 19th century, Sumi on paper. A sketch showing two cranes flying in the sky. Reduced color scheme, almost monochromatic. Signed and sealed. Signature is possibly read Getsuko (Gekko), if so, the painting dates to the late 18th ot early 19th century. The painting has been mounted to the tea ceremony scroll.
Cho Gessho ya da/or Getsuko, İki Turna/ .yüzyılın ilk yarısı, siyah sumi mürekkebi ve suluboya.. Olasılıkla bir doğa eskizinden alınmış iki turnanın gökyüzündekği hareketleri başarılı bir anlatımla ve monokrom denilebilecek kadar az renk kullanımıyla ifade edilmiştir. Sağ altta ressamın adı ve mührü vardır. Ressamın imzasındaki adı Getsuko olmalıdır. Eğer Getsuko olarak okunursa bu imza, resim 18.yüzyıl sonuna ya da 19.yüzyıl başına ait olmalıdır. Resim Çay töreni tarzında bir ruloya monte edilmiştir ve iç bordürde ipek kumaş kullanılmıştır. Full view, Artist's signature & seal
|
Hirai
Baisen(1889-1969) 平井 楳仙, Autumn Landscape, ink and color on
paper, circa
1930.
Hirai Baisen(1889-1969) 平井 楳仙,Sonbahar manzarası, yakl.1930. |
Ohno Bakufu, Landscape with a river,
paper on color and ink, circa 1928.
Ohno Bakufu, Nehirli
Manzara, kağıt
üzerine siyah mürekkep ve suluboya, yakl. 1928. |
Yamada Shoka, Dağlı Manzara//siyah mürekkep (sumi), 19.yüzyıl sonu 20.yüzyıl başı. Bu kompozsiyon da geleneksel Çin manzara resminin genel özelliklerine sahiptir: Dip düzeyde gerilere doğru uzanan, bulutlarla kaplı büyük bir dağ, ön planda ağaçlıklı tepeler ve bir yerleşim (belki bir manastır) yer almaktadır. Nanga resminin özelliklerini taşıyan bu kompozisyonda resmin adı ve ressamın imza ve mühürleri sağ üst köşede yer almaktadır. İmza/Signature: Shoka Ro Jin 松華老人(pine flower old fellow)(yaşlı adam Shoka) biçiminde atılmıştır ki bu da ressamın bu manzarayı yaptığı dönemde yaşlı bir kişi olduğunu göstermektedir.Üstteki mühürde/upper seal: 統心清志 (akla öndelik etmek ve açıkça yüce bir gaye edinmek/to lead the mind and aspire clearly) sözleri yazılıdır. Alttaki mühürde/lower seal: bazı karakterler tam okunanamakla beraber 天不答 (....Göklerden cevap gelmiyor/heaven doesn't answer) yazmaktadır.Mr.Junsei Yamaguchi'ye yukarıdaki bilgiler için teşekkür ederim.Special thanks to Mr.Junsei Yamaguchi of Zikyuan Zen Art.
|
Tani Buncho 谷文晁 (1763-1840), Banana Tree/sumi.
Tani Buncho 谷文晁 (1763-1840), Muz
Ağacı, siyah mürekkep. |
Matsumura Keibun 松村 景文 (1779-1843), Landscape with a deer sumi and watercolour.
Matsumura Keibun 松 村 景文 (1779-1843), geyikli manzara, siyah mürekkep ve suluboya. |
Rantei, Hotei,
29.5x 30cm, sumi and colour.
Rantei, Hotei, sumi ve renkli suluboya, 29.5x 30 cm. |
Seated bijin with a red fan by Yamakawa Shuho(1898-1944). Lovely original ink and watercolor painting by Shuho, a shin hanga artist noted for his prints and illustrations of beautiful women. Here a young beauty in a bright blue kimono relaxes on the floor, her boldly striped black and white obi providing as strong graphic contrast. The deep red fan adds another touch of vivid color. Beautifully drawn with delicate brushwork in the face and hands. The fan shape is rendered in soft shimmering gold. Please click here to read Yamakawa Shuho's biography. |