Ana Sayfa  

MİMAR SİNAN GÜZEL SANATLAR ÜNİVERSİTESİ

GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ

ÇAĞDAŞ SANAT DERSİ (19.VE 20. YÜZYIL SANATI)

I.YARIYIL MÜFREDATI

 

 
Camille Pissarro, Voisins Köyünün Girişi, 1872, tuval üzerine yağlıboya.   Paul Gauguin, Vaazdan Sonra Görülen Vizyon Yakub'un Melekle Güreşi, 1888, tuval üzerine yağlıboya.  
 

14-12-2010 TARİHİNDE YAPILAN ÇAĞDAŞ SANAT ARA SINAV SONUÇLARINI BURAYA VE NOEL BABA'YA TIKLAYARAK ÖĞRENEBİLİRSİNİZ

 

     
 

I. SANATSAL GELİŞİMİN ARKAPLANI

 

19. yüzyıl ressamlarının konuları tarihten, mitolojiye, dini sahnelerden isçi kesiminin günlük yaşam sahnelerine kadar değişiyordu. Paris Salonları (Devlet Resim Sergileri) ya da Londra’daki’Royal Academy sergileri (Kraliyet Akademisi) gibi sergilerin, Avrupa ve Amerika’nın belli başlı kentlerindeki sanat galerilerinin yaygınlaşması giderek daha çok sayıda ressam ve heykeltraşın sergiler ve genel sanat pazarı için yapıt üretmeye başladığını gösteriyordu. Buna karşılık sipariş edilen yapıtların sayısı eskisine göre azaldıkça sanatçı ile halk arasındaki kopukluk da artıyor, akademik sanatçılarla ilerici sanatçılar arasındaki uçurum büyüyordu. Bu dönemde fotoğraf da resim sanatına bir anlamda büyük bir darbe indirmiş ve pek çok konuda resim sanatına rakip olmuştur. Yine de belirli bir kesim portre siparişleri vermeyi sürdürüyordu. Manzara, belki de dönemin estetik kuramlarını en iyi şekilde yansıttığı için özellikle sevilen bir konu oluyor; Sanayi Devrimi’nin önemine karşın sanayi ile ilgili sahneler oldukça az resmediliyordu. Gazetelerin ve süreli yayınların çoğal­masıyla baskı resimler de gelişiyor ve en önemli toplumsal protesto araçlarından biri haline geliyordu.

19.  yüzyılın heykel sanatına ise büyük anıtlar egemendir. Bu yüzyılın çeşitliliği en iyi şekilde mimarlığa bağlı heykel örneklerinde ve Degas’nın gerçek saçı, tütüsü ve bale pabuçları olan Ondört Yaşında Küçük Balerin’i gibi heykel alanındaki yenilikçi uygulamalarda görebiliriz. Mimarlıkta, Sanayi Devrimi’nin yol açtığı büyük değişiklikler etkisini gösteriyor; yeni toplumsal düzen ve nüfus artışı tümüyle yeni işlevlere sahip büyük mağaza, büro binası, otel, müze, fabrika, depo, sergi binası gibi pek çok yeni yapı gereksinimini yaratıyordu. Sanayileşmeye paralel olarak ulaşımda görülen büyük gelişmenin sonucunda köprüler, tren istasyonları, viyadükler ve fabrikalar inşa ediliyor; teknoloji ve mühendislik alanlarındaki ilerlemeler, demir, çelik ve cam gibi inşaat malzemeleri sayesinde daha önce görülmeyen boyutta ve sağlamlıkta yapılar gerçekleştir­ilebiliyordu.

           Geçmiş yüzyılların tutarlılığına sahip olmayan 19. yüzyıl, eskisi gibi açıkça tanımlanabilecek dönemlerden oluşmaz. Bu yüzyılda eski devirlerde olduğu gibi Rönesans, Barok ya da Gotik gibi tek bir tanımlama yapamayız. 19. yüzyıl sanatında belirli dönem üslupları yerine başka tür bir süreklilikle, akımlar ve karşı akımların sürekliliğiyle karşılaşırız. Adeta dalgalar halinde yayılan bu “izm”ler hiçbir ulusal, etnik ve kronolojik sınır tanımaz. Hiçbir yerde uzun süre egemen olamayan bu akımlar sürekli olarak birbirleriyle rekabet eder, çatışır ya da kaynaşır ve birleşir Dolayısıyla modem sanatı anlatırken ülkelere göre değil akımlara göre bir yol izleriz.

        Bu yüzyıldaki belli başlı üsluplar isimlerini resimlere, özellikle de Fransız resimlerine uygulanan terimlerden alırlar. 18. yüzyılın sonundaki yeni üslup, Neoklasisizm, 19. yüzyılda da özellikle mimarlık ve heykel sanatlarında popülerliğini korumuştur. Bu üslup Neoklasisizmin bir çeşitlemesi olan Ampir üslubunun Napoleon tarafından desteklenmesiyle yeni bir güç kazanmıştır. Ampir, Napolyon’un imparator olarak yeni statüsünü vurgulamaya çok uygun bir üslup olmuştur Ancak bir süre sonra Neoklasik üslubun akılcı ve açık seçik düzenine ve sanatın evrensel gerçekleri ifade etmesi gerektiği yönündeki eğilimine onun tam karşıtı sayılabilecek bir üslupla, Romantizm ile tepki gösterilecektir. Öznelliğe ve bireyin özerkliğine verdiği önemle bu üslup kısmen akılcılığa karşı başlayan bir güvensizlikten kaynaklanır. Mimarlıkta Romantizm, tarihe ve tarihi örneklere duyulan yeni bir ilgiyi başlatarak geçmişin üsluplarının, özellikle de Gotik üslubun Avrupa ve Amerika’da yeniden canlandırıldığı bir akım olmuştur. Fransa’da Romantizme iki üslup karşı koyar: Akademik Sanat ve Realizm. Akademik Sanat Fransız Güzel Sanatlar Akademisi’nde ve Fransız Salonları’nda geçerlikte olan tutucu sanata verilen isimdir. Bu sanatta soylu ve yüce duygular uyandıran “heroic” temalar ve ahlaki temalar çok gerçekçi bir biçimde temsil edilirdi. Realizm ise gayet cüretli bir şekilde yansıtılan günlük hayat konularını kapsar, akademilerde sanata yüklenen yüce amaçları reddederdi. Bu bakımdan Realizm o döneme göre devrimci bir nitelik taşımaktaydı. Konu ve tekniğe ilişkin Realist tutumlar Empres­yonistleri de etkilemiş ve Empresyonist sanatçılar çağdaş konuları ele aldıkları resimlerinde bir anlık ışık, renk ve atmosfer etkilerini vermeye çalışmışlardır. Bir grup sanatçı da Empresyonist bir dönemden sonra Post-Empresyonizm tanımı altında toplanan başka üsluplara geçmişlerdir. Yüzyılın sonunda Ekspresyonizm’in ilk belirtileri görülmeye başlanmıştır.

19.              yüzyılda sanatçının başlıca koruyucuları ve sipariş kaynakları olan kilisenin ve soyluların yerini burjuvalar, ulusal devlet kurumları ve ulusal akademiler alıyordu. Her şeyden çok paraya ve mala önem veren ve basında yeni yeni kendini göstermeye başlayan bir eleştirmen kesimi tarafından yönlendirilen kamuoyunun eğitilmemiş zevki sanatçılar açısından güvenilmez ve riskli bir pazar yaratıyordu. Başarıya ulaşmak isteyen sanatçılar halkın ilgisini çekmek ve beğenisini kazanmak için onların zevkine uygun yapıtlar veriyorlardı. Buna karşılık halkın zevk ölçütlerinden tatmin olmayan bir grup sanatçı egemen olan sanat zevkine ve bunu destekleyen kurumlara karşı çıkıyor, sanatı düzeltmeyi, onu yeniden yaratmayı amaçlıyordu., Ernst Gombrich Sanatın Öyküsü’nde bu ortamı anlatırken 19. yüzyıldan önce sanatçının daha önceden saptanmış örnekler üzerinde çalıştığını, sanat koruyucusuna onun beklentisi olan yapıtlar teslim ettiğini ve toplumdaki durumunun oldukça güvenli olduğunu belirtir ve şöyle der: “Bu güvenlik duygusudur ki 19. yüzyılda sanatçıların yollarını yitirmelerine yol açmıştır. Geleneğin parçalanması sanatçılara sonsuz bir olanaklar alanı açmıştır.” Sanatçılar artık istedikleri konuları seçmekte özgürdürler. “Fakat olanaklı seçmeler alanı büyüdüğü oranda, sanatçının beğenisiyle halkın beğenisinin çakışma olasılığı azalıyordu. Tablo satın alan bir kimsenin genellikle kimi yeğlemeleri vardır Başka bir yerde gördüğü yapıta benzer bir yapıt ister. Geçmişte sanatçılar bu isteği kolayca yerine getirebiliyordu, çünkü çalışmaları içsel nitelikler bakımından farklılık gösteriyorsa da, aynı dönemin yapıtlarının birçok ortak yanları vardı. Şimdi artık bu geleneksel birlik yok olmuş ve sanatçıyla sanat koruyucusu arasındaki ilişki çoğu durumda gerginleşmişti. Sanat koruyucusunun beğenisinin belirli bir yönsemesi vardı ama sanatçı bu yönsemeyi doyurma durumunda duymuyordu kendini. Eğer, gereksinmesi için buna zorunlu kalmışsa, bir ‘ayrallık’ (istisna) yaptığı sanısına kapılıyor ve başkaları karşısında özsaygınlığından yitiriyordu. Öte yandan kendi sanat görüşleriyle bağdaşmayan her siparişi geri çevirip, yalnızca iç sesini dinlemeye karar vermişse, tam anlamıyla açlıktan ölme tehlikesiyle karşı karşıya kalıyordu. Böylece 19. yüzyılda, moda alışkanlıklara uyup halkın isteklerini karşılayacak yaradılış ve inançta sanatçılarla, gönüllü yalnızlıklarından kendilerine gurur payı çıkaranlar arasında derin bir uçurum açılmıştı.”

 

 

 

II. AKIMLAR

 

 

  1. NEOKLASİK AKIM (18.YÜZYIL SONU-19. YÜZYILIN İLK YARISI)

JACQUES-LOUIS DAVID (1748-1825)

Eserleri:

Horacelar’ın Yemini 1785

Sokrates’in Ölümü 1787

Brutus’un Oğullarının Cesetlerinin Taşınması

Sabinler’in Kaçırılışı

L’Amour ve Psyché

Madame Recamier 1800

Jeanne Robertine

Marat’nın  Ölümü

 

JEAN-AUGUSTE-DOMINIQUE INGRES (1780-1867)

Eserleri:

Homeros’un Tanrılaştırılması (Homer’s Apotheosis)

Türk Hamamı 1862

Büyük Odalık (Le Grande Odalisque)

Odalık ve Halayık 1842

Odalık ve Köle

Valpinçon Baigneuse’ü

Angelica

 

  1. ROMANTİK AKIM (18.YÜZYIL SONU-19.YÜZYILIN İLK YARISI)

 

2.1.            ROMANTİK FİGÜR RESMİ

THéODORE GéRICAULT (1791-1824)

Eserleri:

Medusa’nın Salı

Bir Adamın Portesi

Akıl Hastası Bir Kadının Portresi

EUGÈNE DELACROIX (1798-1863)

Eserleri:

Öz portre

Sardanapalus’un Ölümü

Cezayirli Kadınlar

Tütün İçen Türk

Sakız Katliamı

Halka Önderlik Eden Özgürlük

Hamlet ve Mezarcılar

Chopin Portresi

George Sand Portresi

2.2.            ROMANTİK MANZARA RESMİ

2.2.1.      İNGİLİZ ROMANTİK MANZARA RESSAMLARI

JOHN CONSTABLE (1776-1837)

Eserleri:

Saman Arabası

Sıçrayan At

Salisbury Katedrali

Weymuth Bay

 

JOSEPH MALLORD WILLIAM TURNER (1775-1851)

Eserleri:

Manzara

Chicester Bay

Manzara

Limanın ağzında ağzında Sinyal Veren Gemi

Kar Fırtınası

Yağmur, Buhar, Hız

 

2.2.1.2. ALMAN ROMANTİK MANZARA RESMİ

CASPAR DAVID FRIEDRICH (1774-1840)

Eserleri:

Mezarlık Kapısı

Kazazede Gemi L’Espoir Buzullar Arasında

3.BARBIZON OKULU

THEODORE ROUSSEAU (1812-67)

Eserleri:

Meşeler

Fontainebleau Yolunda Yaşlı Meşe

CHARLES DAUBIGNY (1817-78)

Eserleri:

Sanatçı Yüzen Atölyesinde, ayrıntı 1861

Ay Doğumu

NARCISSE DIAZ DE LA PENA (1808-76)

Eserleri:

GUSTAVE COURBET (1819-77)

Eserleri:

Geyiklerin Barındığı Koruluk

JEAN BAPTISTE CAMILLE COROT (1796-1875)

Eserleri:

Vadideki Meşe

 

4.AKADEMİK SANAT

JEAN-LéON GéRÔME (1824-1904)

Eserleri:

Horoz Döğüşü

THOMAS COUTURE (1815-79)

Eserleri:

Çöküş Döneminin Romalıları

ALEXANDER CABANEL (1823-89)

Eserleri:

Venüs’ün Doğuşu 1863

Ölüm Mahkumlarında Zehir Deneyen Cleopatra

5.ORYANTALİZM

Bir konu ve bakış açısı olarak, Batılı sanatçılar dahil oldukları akımı gözetmeksizin Oryantalizm’in içinde yer almışlardır.

JEAN-AUGUSTE-DOMINIQUE INGRES (1780-1867)

Eserleri sanatçıya ait bölümde ele alınmıştır.

EUGÈNE DELACROIX (1798-1863)

Eserleri sanatçıya ait bölümde ele alınmıştır.

JEAN-LéON GéRÔME (1824-1904)

Eserleri:

Esir Pazarı

Saray Avlusu

Harem Ağası

6.REALİZM (19.YÜZYILIN İKİNCİ YARISI)

GUSTAVE COURBET (1819-77)

Eserleri:

Öz portre

Günaydın Bay Courbet (Bonjour Monsieur Courbet)

Buğday Eleyen Kadın

Taş Kıranlar

Banyo Yapanlar

Ressamın Atölyesi/Gerçek Alegorisi

Ornans’da Cenaze Töreni

JEAN-FRANÇOIS MILLET (1814-75)

Eserleri:

Başak Toplayanlar

Angelus/Akşam Duası

Kütük Kesenler

Buğday Eleyen Adam

HONORé DAUMIER (1808-79)

Eserleri:

Çamaşırcı

Kasap

Meraklılar

Baskı Amatörü

Amatörler

Borsacı

Adliye Sarayı’nın Bir Köşesinde

Konuşan Üç Avukat

Tartışma

Orkestra, litografi

Büyük Jest

 

 

 

 

7.EMPRESYONİZM (İZLENİMCİLİK)

EDOUARD MANET (1832-83)

Eserleri:

Olympia 1863

Flüt Çalan Çocuk 1865

Emile Zola 1868

Bira Servisi Yapan Kadın 1887

Folies-Bergere’de Bar 1881-82

Saint Lazare Garı 1873

Kayıkta 1874

Plajda 1873

Berne Sokağı 1878

CLAUDE MONET (1840-1926)

Eserleri:

Bahçede Kadınlar

Le Havre’da Terasta 1866

Şemsiyeli Kadın 1886

Rouen Katedrali (Çeşitlemelerinden Üç Resim) 1894

Empresyon (İzlenim)

Atölye-Kayık 1874

Argenteuil’de Yelken Yarışları 1872

Londra Parlamentosu 1904

Saint Lazare Garı 1877

Vetheuil Kilisesi 1879

Bayraklarla Donanmış Montorgueil Sokağı 1878

Giverny’de Nilüferler 1908

PIERRE-AUGUSTE RENOIR (1841-1919)

Eserleri:

Moulin de la Galette’de Dans 1876

Kırda Dans 1883

La Greneouillere 1868

La Greneouillere 1869

Sandal Gezintisinden Sonra Öğle Yemeği 1881

Salıncak 1876

Ayakta Yıkanan Kadın 1896

Kadın Başı (füzen)

Sürahili Kız

Saçlarını Toplayan Genç Kız 1892-95

CAMILLE PISSARRO (1830-1903)

Eserleri:

Öz portre

Louvenciennes Yolu 1870

Voisins Köyünün Girişi 1872

Kırmızı Damlar 1877

Pembe Ev 1870

Louvenciennes’de Kestaneler 1872

İlkbaharda Çiçekli Ağaçlar ve Sebze Bahçesi Pontoise 1877

Montfoucault’da Hasat 1876

ALFRED SISLEY (1839-99)

Eserleri:

Nehir Kıyısı

Sevres Yolundan Görünüm 1873

Sel Baskınında Kayık 1876

EDGAR DEGAS (1834-1917)

Eserleri:

Prova

Bale Provası

Cafe Concert d’Ambassade

Absent 1876

Eldivenli Kahve Şarkıcısı 1878

Banyodan Sonra 1895

Büyük Arabesk (Heykel) 1882-91

Giyimli Büyük Danscı (Heykel) 1881

Küvet (Heykel) 1886-89

At (Heykel)

AUGUSTE RODIN (1840-1917)

Eserleri:

Cehennem Kapıları 1880

Düşünen Adam 1880-1904

Öpüş 1882-98

Tanrı’nın Eli 1896-1916

Sır 1909

Calais Burjuvaları (Calais Sakinleri) 1884-89

Balzac Anıtı 1891-98

CAMILLE CLAUDEL (1864-1943)

Eserleri:

Vals 1893-95

Vertumne ve Pomone 1888-1905

8.NEO EMPRESYONİZM 1884-90

 

 

GEORGES SEURAT (1859-91)

Eserleri:

Grande Jatte Adasında Pazar Öğledensonra Gezinti 1886

Sirk 1890-91

Gürültülü Gösteri 1889

PAUL SIGNAC (1863-1935)

Eserleri:

M. Felix Feneon’un Portresi 1890

Banyolar 1886

Küçük Köy 1906

HENRI-EDMOND CROSS (1856-1910)

Eserleri:

Banyo Yapan Kadınlar 1906

9. POST EMPRESYONİZM 1880-95

PAUL CéZANNE (1839-1906)

Eserleri:

Öz Portre 1880

Kuşbakışı Auvers 1873

Mme. Cézanne 1890

Maria’nın Evi 1895

Yıkananlar 1898-1905

Bahçıvan 1900-1906

Deniz Kıyısı

Aix-en Provence 1870

Auver sur Oise’da Asılan Adamın Evi 1873

 

VINCENT VAN GOGH (1853-90)

Eserleri:

Patates Yiyenler 1885

Langlois Köprüsü 1888

Saintes Maries’de Kayıklar 1888

Mousme 1888

Tanguy Baba 1887-88

Meyhanede Gece

Ayçiçekleri 1888

Arles’da Yatak Odası 1888

Dr. Gachet’nin Portresi 1887-88

Selviler 1889

Buğday Tarlasında Kargalar 1890

 

PAUL GAUGUIN (1848-1903)

Eserleri:

Bröton Çobanları 1886

Sarı İsa 1889

Öz Portre 1891

Bugün Pazara Gitmeyeceğiz/Ta Matete 1892

Tahiti Kırsal Görünümü (Pastorali)/Faa Iheihe

Nereden Geliyoruz? Biz Kimiz? Nereye Gidiyoruz? 1897

Arearea 1892

Gizemli Olunuz (Çok renkli Ahşap kabartma), 1890

Deniz Kabuklu İdol, Demir ağacı ve Sedef, 1892-93.

 

KAYNAKÇA

 

E. H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, çev. B. Cömert, İstanbul, Remzi Kitabevi

 

Norbert Lynton, Modern Sanatın Öyküsü, çev. C. Çapan ve S. Öziş, İstanbul, Remzi Kitabevi.

 

Maurice Serullaz, Empresyonizm Sanat Ansiklopedisi, çev. Devrim Erbil, İstanbul, Remzi Kitabevi.

 

Nazan İpşiroğlu ve Mazhar İpşiroğlu, Oluşum Süreci İçinde Sanatın Tarihi, İstanbul, Cem Yayınları.

 

Zeynep İnankur, 19.Yüzyıl Avrupasında Heykel ve Resim Sanatı, İstanbul, Kabalcı Yayınevi.

 

Arnold Hauser, Sanatın Toplumsal Tarihi, çev. Y. Gölönü, İstanbul, Remzi Kitabevi.